269
ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΟΣ
Χορεύεται από γυναίκες με λαβή των χεριών απ' τις παλάμες και 2 άνδρες, ο ένας μπροστά & ο άλλος πίσω και που κάνουν διάφορα πηδήματα, καθίσματα & στροφές. Επίσης χορεύεται και ζευγάρια, το ένα πίσω απ' τ' άλλο. Το κάθε ζευγάρι έχει μέτωπο προς τη φορά & πιάνεται απ' τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες. Το άλλο χέρι, που βρίσκεται προς τα έξω, το βάζουν στη μεσολαβή. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4. Ο χορός αποτελείται από 12 βήματα.
ΙΚΑΡΙΩΤΙΚΟΣ
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην Ικαρία απ' όπου πήρε και τ' όνομά του, με λαβή των χεριών απ' τις παλάμες. Ο χορός αποτελείται από 2 μέρη, αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.
ΜΠΑΛΟΣ
Είναι ερωτικός χορός που χορεύεται ζευγάρια σ' όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου. Ο καβαλιέρος βλέπει με χαμόγελο πάντοτε προς τη ντάμα & προσπαθεί να της εκφράσει την εσωτερική του ερωτική διάθεση, ενώ εκείνη χαμηλοβλεπούσα αποφεύγει τις προκλήσεις. Μπάλλοι υπάρχουν πολλοί. Όλους όμως τους διακρίνουν τα ίδια στρωτά βήματα που στηρίζονται στην "προμενάντ βαλς". Ο Μπάλλος αποτελείται: 1) από βήματα "προμενάντ βαλς', 2) από πλάγια και 3) από σταυρωτά. Όλα τα ζευγάρια όμως που χορεύουν δεν εκτελούν τις ίδιες ποικιλίες. Το κάθε ζευγάρι εκτελεί όποια ποικιλία θέλει, όποτε θέλει κι όσες φορές.
ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΗ ΣΟΥΣΤΑ
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες σ' όλα τα Δωδεκάνησα, με λαβή των χεριών απ' τις παλάμες, σταυρωτά. Σούστες χορεύονται και στην Κρήτη και στην Κύπρο. Τ' όνομά τους το πήραν μάλλον απ' το ιταλικό "Susta" (= ελατήριο), επειδή κατά την εκτέλεση των βημάτων οι χορευτές σουστάρουν, κάνουν δηλ. ένα μικρό ανεβοκατέβασμα, όπως ακριβώς το ελατήριο, στις "κατά γόνυ" αρθρώσεις και την "ποδοκνημική". Οι χορευτές στη σούστα χορεύουν στις άκρες των ποδιών με μικρά ρυθμικά βήματα. Αποτελείται από πλάγια βήματα & από βήματα που γίνονται προς το κέντρο του κύκλου & προς τα πίσω. Στο κέντρο του κύκλου μπορεί να χορεύει και ένα ζευγάρι που άλλοτε κρατιέται από τα χέρια & άλλοτε αποχωρίζεται. Αρχική θέση η προσοχή και το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.
ΠΕΝΤΟΖΑΛΗΣ
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες σ' όλη την Κρήτη, με λαβή των χεριών απ' τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες, ή και απ' τους ώμους. Τ' όνομά του το πήρε απ' την κρητική λέξη "Ζάλα" που σημαίνει βήμα που ζαλίζει. Ο χορός αποτελείται από 8 πηδηχτά βήματα που χορεύονται πάντα στα δάχτυλα. Οι Κρητικοί αρχίζουν το χορό άλλοτε με το αριστερό πόδι, άλλοτε με το δεξί. Αρχική θέση είναι η προσοχή και μουσικό μέτρο τα 2/4.
ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΩΤΙΚΟΣ ή ΜΑΛΕΒΥΖΙΩΤΙΚΟΣ)
Χορεύεται από άνδρες & γυναίκες στην περιοχή Ηρακλείου, αλλά & σ' ολόκληρη την Κρήτη, με λαβή των χεριών απ' τις παλάμες & λυγισμένους τους αγκώνες.
Αντιπροσωπευτικός του ευέλικτου στοιχείου που χαρακτηρίζει τους κρητικούς χορούς. Χορεύεται στα δάχτυλα με γρήγορα & πηδηχτά βήματα. Τ' όνομά του το πήρε απ' το Ηράκλειο που λεγόταν άλλοτε "ΚΑΣΤΡΟ" & Μαλεβυζιώτικος απ' την περιφέρεια της Μαλεβυζίας.
Αποτελείται από 8 βήματα, που χορεύονται άλλοτε προς το κέντρο του κύκλου και προς τα πίσω, άλλοτε προς τα δεξιά (προς τη φορά), & άλλοτε προς τα αριστερά. Αρχική θέση η προσοχή.
ΤΡΑΤΑ
Είναι κυκλικός χορός, που χορεύεται από γυναίκες, στην περιοχή των Μεγάρων, συνήθως το Πάσχα, με λαβή των χεριών απ’ τις παλάμες σταυρωτά, δηλ. το αριστερό χέρι της προηγούμενης πάνω απ’ το δεξί της επόμενης. Ο χορός παριστάνει τις κινήσεις που κάνουν οι ψαράδες, όταν τραβάνε τα δίχτυα της τράτας. Γι’ αυτό πήρε και το όνομα ΤΡΑΤΑ. Η αρχική θέση είναι η προσοχή. Το μουσικό μέτρο είναι τα 2/4.